Skip to content

Eenzaamheid is nu ook HR-thema

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Onderzoek van het CBS wees het uit, en bevestigde wat wij eigenlijk zelf ook al voelden: de grootste impact van corona ligt niet op het gebied van gezondheid en financiën, maar vooral op het sociale vlak. De afgelopen maanden is iedereen noodgedwongen zoveel mogelijk in de veilige thuisbubbel gebleven. Familiebezoekjes, verjaardagen, borrels, eindexamenfeestjes, rouwen en trouwen: het kon niet, of in een heel klein gezelschap. En dat hakt erin!

Het gemis aan gezelschap is niet alleen privé voelbaar

Ook op het werk geven veel mensen aan dat zij de dagelijkse live contacten met collega’s zeer missen. Dat is niet zo verwonderlijk, want die contacten zijn ten opzichte van vroeger dan ook aanzienlijk teruggelopen, aldus het CBS: waar in 2018 zo’n 70% van de werknemers tijdens het werk vaak of zelfs voortdurend andere mensen ontmoette, is het overgrote deel van werkend Nederland nu aan de eenzame keukentafel thuis aan het werk. En dat is toch een andere manier van interactie.

Het is dan ook goed om als werkgever actief in te zetten op het tegengaan van eenzaamheid onder medewerkers. Gelukkig zijn er legio mogelijkheden om als leidinggevende iedereen positief aan boord te houden!

We geven graag een paar tips mee:

  • Houd een dagstart: prik een vast tijdstip waarop het hele team online samenkomt en met elkaar actiepunten en de stand van zaken door kan nemen. Door elkaar dagelijks (al is het op afstand) in de ogen te kunnen kijken, ontstaat er meer collegialiteit dan met eindeloze mailwisselingen. Bovendien geeft zo’n vaste afspraak in de agenda structuur aan een thuiswerkdag.

  • Open een digitaal koffiekanaal: zet de hele dag een digitale plek open, waar collega’s elkaar op kunnen zoeken voor een sociaal praatje. Even informeel bijkletsen en het nieuws doornemen. Eigenlijk een virtuele koffiecorner, coronaproof!

  • Een-op-een aandacht: zorg regelmatig voor een individuele afspraak met iedere medewerker. Natuurlijk mag je het over het werk hebben, maar vergeet niet om in te zoomen hoe het écht met iemand gaat. Durf ook door te vragen. Lukt het thuiswerken of loopt hij ergens tegenaan? Is er voldoende sociale interactie of wordt de bubbel wel érg stilletjes? Dit soort oprechte aandacht doet wonderen.

  • Stimuleer ‘vrije tijd’ tussen digitale meetings: niets is zo vermoeiend als de ene videocall na de andere. Daar is de mens niet op gebouwd! Check eens gezamenlijk ieders planning, en gun elkaar wat ‘vrije tijd’ tussen de meetings in. Zet na iedere 50 minuten vergaderen standaard 10 minuten pauze in de agenda. Even bewegen, een korte pitstop maken of een praatje zorgen ervoor dat je daarna weer veel frisser en sociaal opgeladen aan het werk gaat.

  • Naar buiten! Zet als team de ‘Ommetje’-app op de telefoon en maak zeker eenmaal per dag een flinke wandeling. Beweging en zuurstof houden je scherp en geven energie. En waarom zou je niet samen met een collega zo’n Ommetje maken? Een wandeling met anderhalve meter afstand is een prima gelegenheid om bij te kletsen of functioneel te vergaderen!

Deze tips kwamen grotendeels voort uit onze online kennissessies, digitale bijeenkomsten waar leidinggevenden hun best practices met elkaar delen. Lees hierover meer in onze blog. Wil je ook een keer aanschuiven? Meld je aan!