Zoek een vacature (109)
v
v
Zoek een professionalAstorium bemiddelt professionals in IT, Finance en HRM op vrijwel alle niveaus voor vaste en tijdelijke functies.
Astorium
cover

Blog: De Rookworsteling winnen

Nog niet zo lang geleden was het heel normaal om te roken op de werkplek. Op elke tafel in de kantine stond een asbak, en op kantoor en tijdens vergaderingen staken we er nog gezellig eentje op. Soms kon je door de rook de andere kant van de vergadertafel niet meer zien. Anno 2019 ziet de wereld er heel anders uit. Inmiddels weet iedereen hoeveel schade nicotine aanricht. Bij de roker zelf, maar ook bij zijn omgeving. De sigaret raakt steeds meer in de ban. Maar hoe ver kan, mag en móét je gaan als werkgever? 

Ook de auto van de zaak!

Nou, best ver. De zorgplicht van werkgevers is behoorlijk aangescherpt. Zo schrijft de Arbowet voor dat je je werknemers niet mag blootstellen aan gevaarlijke stoffen. Nicotine is kankerverwekkend en valt dus onder deze bepalingen. Iedere werkplek moet dus rookvrij zijn. Dat geldt voor kantines, garages en kantoorruimtes. Maar het gaat zelfs verder dan dat: wist je dat ook de leaseauto en vrachtwagens verboden terrein zijn geworden voor een sigaret?

Speciale rookplekken

Wat medewerkers in hun vrije tijd doen, moeten ze zelf weten. Op het werk is het anders; werknemers mogen alleen nog buiten of in speciale rookruimtes een sigaret opsteken. Doen ze dit niet, dan kan de controleur van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een boete opleggen aan de werkgever. We zeiden het al – dit zijn andere tijden! Veel werkgevers hebben écht tabak van de sigaret en willen zelfs een totaalverbod voor brandende tabak binnen hun organisatie.

Redenen voor een verbod

Een goed idee, als het gaat om de gezondheid van medewerkers, klanten of leerlingen. Want uit onderzoek blijkt dat maar liefst 22% van de sterfgevallen in een bedrijf wordt veroorzaakt door roken. Bovendien is iedere keer een rookpauze niet alleen irritant voor niet-rokende collega’s, het is ook killing voor de productiviteit van de medewerker – het kost serieus geld. Maar hoe voer je een rookbeleid in, zonder te veel afbreuk te doen aan je imago als interessante, prettige en sociale werkgever?

Net als de olifant 

… die eet je ook in hapjes! Dus als je als werkgever een antirookbeleid wilt invoeren, doe dat dan stap voor stap.

  • Inventariseer waarom een antirookbeleid nodig is. Wat levert het de werkgever én werknemer op?
  • Benoem wat je wilt bereiken: volledige uitbanning of beperkte mogelijkheden (op een speciale plek en bepaalde tijden)?
  • Creëer een breed draagvlak door niet alleen HR, maar ook de OR erbij te betrekken.
  • Schrijf een helder beleid, dat je goed en tijdig communiceert langs verschillende kanalen.
  • Blijf consequent: spreek medewerkers die zich niet aan het beleid houden aan en leg sancties op.

Stroop in plaats van azijn

Vliegen vang je niet met azijn. Zéker niet bij een ingewikkelde verslaving als roken, die toch jarenlang gedoogd is in onze samenleving. Gooi er daarom gerust wat sympathieke maatregelen tegenaan als je roken uit wilt bannen.

  • Bied je medewerkers professionele ondersteuning aan bij het stoppen. Het vergroot de slagingskans én geeft de medewerker het gevoel dat hij begrepen wordt en niet alleen staat.
  • Omdenken: rookpauzes kosten veel werktijd (voor een fulltimer al gauw 15 dagen per jaar!). Beloon niet-rokers daarom met een paar extra vakantiedagen.
  • Is de voormalige roker definitief gestopt? Reden voor een bloemetje, want afkicken van een verslaving is bést een prestatie. Besteed aandacht aan het succesverhaal, bijvoorbeeld in de nieuwsbrief of op de portal. Dat kan anderen ook stimuleren om hun sigaret aan de wilgen te hangen.

Heb je behoefte aan meer frisse ideeën of ondersteuning bij de invoering van het antirookbeleid? Neem gerust contact met ons op, wij denken graag met je mee!